در شوراي عالي آب مورد تاكيد قرار گرفت؛

اتمام شبكه‌هاي نيمه تمام و پاياب ظرف 3 سال

در ششمين نشست شوراي عالي آب كه به رياست دكتر محمود احمدي‌نژاد برگزار شد مقرر گرديد ظرف 3 سال آينده شبكه‌هاي نيمه تمام و پاياب خاتمه يافته و به بهره‌برداري برسد.

در اين جلسه گزارش پيشرفت مصوبه چهار و پنج شوراي عالي آب در خصوص احداث و تكميل آبياري و زه‌كشي زمين‌هاي كشاورزي ارائه و مقرر گرديد تصميمات لازم در خصوص روش‌هاي اجرايي اين شبكه‌هاي اتخاذ گردد.

سبد اعتبارات لازم براي اجراي شبكه‌هاي آبياري و زه‌كشي اصلي و فرعي به ترتيب به مساحت يك ميليون و 746 هزار هكتار و 2 ميليون 682 هزار هكتار طي 3 سال آينده از ديگر مواردي بود كه در اين جلسه مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

در اين نشست استفاده از روش‌هاي متنوع و سازوكارهاي مختلف براي اجراي شبكه‌هاي آب با مشاركت سرمايه‌گذاران و كاربران نيز مورد تاكيد قرار گرفت و مقرر گرديد حداكثر استفاده از تلفيق بودجه‌هاي اختصاصي دولت و آورده‌هاي بهره‌برداران و سرمايه‌داران صورت گيرد و دستورالعمل‌هاي قانوني لازم به پيشنهاد وزارت نيرو تهيه و ابلاغ گردد.

تامين مابقي اعتبارات مصوبه‌هاي شوراي عالي آب از ديگر مباحث اين جلسه بود كه مقرر گرديد اين اعتبارات در سال 90 عملياتي شود.

كنترل برداشت از آب‌هاي زيرزميني و همچنين نصب كنتورهاي اندازه‌گيري از ديگر موضوعاتي بود كه در اين جلسه مورد تاكيد قرار گرفت و مقرر گرديد از اين پس سازمانها و استانداري هاي سراسر كشور از برداشت‌هاي بيش از مندرج در پروانه‌ها جلوگيري كنند.

برگزاري كلاس‌هاي آموزشي براي استفاده بهينه از بهره‌برداران آب در بخش كشاورزي ، استفاده از قطب‌هاي علمي كشور در بهينه سازي و مديريت آب در شبكه‌هاي آبياري و زه‌كشي از ديگر مواردي بود كه در اين جلسه مورد بحث و بررسي قرار گرفت و دستورات لازم جهت تامين اعتبارات مورد تاكيد اين شورا قرار گرفت.

در بخش اشتغال‌زايي نيز در اين شورا مقرر گرديد تمام طرح‌هاي نيمه تمام در بخش آب به اتمام رسيده و امكان بهره‌برداري از آنها فراهم گردد. همچنين مقرر گرديد با هماهنگي وزارت خانه¬هاي صنايع و معادن و نيرو ، وام پيمانكاران براي خريد ماشين‌آلات كشاورزي تامين گردد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا